כיצד מגיע הספר ממחסני הוצאת הספרים לחנויות?

בסופו של דבר: כיצד מגיע הספר ממחסן הוצאת הספרים לחנויות?

אנו מברכים אותך לרגל יציאתו לאור של ספרך. 

את/ה בוודאי תוהה מתי יגיע הספר לחנויות הספרים. רשימה זו מתארת את תהליך ההפצה, השיווק ויחסי הציבור של הספר – כל ספר!

עם הגעת הספר להוצאה, נשלחים כמה עותקים למפיץ של ההוצאה. הלה מעביר עותק אחד של הספר למרכזים הלוגיסטיים של רשתות הספרים (צומת ספרים, סטימצקי, אקדמון וכיו"ב). אלה קולטים את פרטי הספר למערכת הממוחשבת ולאחר מכן מחליטים אם להזמין עותקים מהספר, כמה עותקים להזמין ובאילו נקודות מכירה יוצג הספר.

ככלל, ספרי עיון אינם מוחזקים בכל החנויות, בין שמדובר ברשתות (שהוזכרו לעיל) ובין שמדובר בחנויות פרטיות.  חנויות ורשתות הספרים ממעטות להחזיק ספרי עיון.

משקלטו את פרטי הספר וביצעו הזמנות ראשוניות, נשלחים הספרים לרשתות ולחנויות.

תהליך זה, שהוא ידני, נמשך שבועות אחדים. בזמני לחץ, כגון לקראת שבוע הספר וחגי ישראל, התהליך יכול להתארך. בישראל יוצאים לאור מדי שנה בשנה כ-3,500 ספרים חדשים (כעשרה ספרים חדשים בכל יום עבודה). כל ספר מקבל אותו טיפול. את העבודה מבצעים אנשים בעבודה ידנית הדורשת זמן.

במקביל למשלוח הספרים לרשתות, כמתואר לעיל, נשלחים ספרים למערכות של מדורי הספרים בעיתונים, לכתבי עת (בכללם אלה שהמלצת עליהם) ולכותבי ביקורות פוטנציאלים. שאיפתנו היא שהספר יעורר עניין בכותבי ביקורות ובעורכי מדורי הספרים ויזכה לסיקור בעיתונים, בכתבי העת, באתרי אינטרנט וכיו"ב. כשזה קורה, סיכויי המכירה של הספר גדלים. עם זאת, מתוך למעלה מ-3,500 הספרים החדשים שרואים אור בישראל בכל שנה, רק כעשרה אחוזים נסקרים במדורי הספרים. השגת סיקור קשה כמו השגת מקום על המדף בחנות. שניהם מוּנעים על ידי הצורך למכור – העיתון רוצה למכור יותר עותקים ולכן הוא מקפיד שתוכנו יותאם לקהל הקוראים, והחנות רוצה למכור ולכן מזמינה ספרים התואמים את קהל לקוחותיה.

כמו כן אנו מפרסמים כל ספר שיוצא לאור בפרסום יזום בהודעות דוא"ל שאנו שולחים למנויים באתר האינטרנט שלנו (הרשימה כוללת אלפי שמות וכתובות). למחבר ככלל, ולמחבר ספרי עיון בפרט, תפקיד חשוב בקידום ההפצה והשיווק של הספר. הרצאות בימי עיון וכנסים, ומכירת הספר בהם, מניבות פעמים רבות תוצאות השקולות למכירות הנובעות מפרסום ויחסי ציבור. מבחינת עלות מול תועלת, זו בוודאי פעולת שיווק אפקטיבית ביותר. מחבר הקשור עם מכוני מחקר, מכללות, אוניברסיטאות ופקולטות שונות, המארגן ערב השקה לספרו וחושף אותו לקהל מתעניין, מסייע מאוד למכירתו.

הנה, אם כן, כמה תשובות לשאלות מחברים הנשאלות בתכיפות


1. כמה זמן יעבור עד שהספר יגיע לחנויות הספרים? שבועות מספר. הדבר תלוי, בין היתר, בלחץ העבודה במרכזים הלוגיסטיים של רשתות הספרים.

2. האם הספר יגיע לכל חנויות הספרים? ככל הנראה לא. חנויות הספרים מזמינות ספרים שלהערכתן יניבו תועלת מסחרית. מתוך כוונה למקסם את ההחזר הכספי על שטחי התצוגה בחנויות.

3. האם הספר יהיה נוכח תמיד על מדפי חנויות הספרים? התשובה היא חד-משמעית: לא. ראשית, הספר יגיע רק לחלק מחנויות הספרים. שנית, ספרים שלא נמכרים בתוך פרק זמן קצר (בין ימים לשבועות ספורים) מוחזרים להוצאה כדי לפנות מקום לספרים חדשים. עם זאת, הספר יהיה זמין תמיד ובכל מקום בעולם כספר מקוון הניתן לרכישה ולקריאה באמצעות האינטרנט. הוצאת מאגנס היא כיום הוצאת הספרים הראשונה בישראל שהפיקה את ספריה גם כספרים מקוונים, דבר המבטיח זמינות תמיד ובכל מקום בעולם.

4. האם הספר יישלח לביקורת למערכות עיתונים, אתרי אינטרנט מתמחים, מדורי ספרים וכיו"ב? כן, כל ספר/ אנו מגבשים רשימת תפוצה לאנשי יחסי ציבור לכל ספר, על פי רוב יחד עם המחבר/ת, ושולחים עותקים לאלו המביעים עניין לכתוב על הספר.

5. האם מדורי הספרים והתרבות בעיתונים, באינטרנט ובכתבי העת יסקרו את הספר? סטטיסטית, הסיכוי לכך הוא בערך 1:10. בישראל מתפרסמים כ-3,500 ספרים חדשים מדי שנה ורק כעשרה אחוזים מהם זוכים לסיקור בגלל מגבלות של מקום במדורי הספרים והתרבות, בגלל העניין הספציפי של עורכי מדורים ואתרים אלה, ובגלל התחרות הרבה על המקום.

6. האם ההוצאה תפרסם את הספר? בהחלט/ ההוצאה מפרסמת כל ספר ברשימת התפוצה האלקטרונית שלה המונה עשרות אלפי נמענים. 

7. איזו השפעה יש למחבר עצמו על המכירות ויחסי הציבור של הספר? השפעה רבה ביותר. הרצאות, השתתפות בכינוסים מקצועיים, הפצת המידע לרשימות תפוצה ואנשי קשר אליהן הוא מקורב וכיו"ב, שבהם המחבר מדבר על ספרו ומתבצעת מכירה של ספרים במקום – הן - לדעת כל המו"לים – פעולות אפקטיביות במיוחד.

8. האם ספרי יגיע לכל הספריות האקדמיות והספריות הציבוריות? לא בהכרח. כל ספר חדש בשפה העברית נשלח למרכז ההדרכה לספריות הציבוריות. בכל כמה חודשים, בהתאם למידת העניין וליכולת התקציבית, מבצע מרכז ההדרכה הזמנה מרוכזת של ספרים. חלק מספרי הוצאת מאגנס מופצים בדרך זו לכמה עשרות ספריות ציבוריות ברחבי הארץ. מידע על הספרים החדשים מועבר לספריות האקדמיות, ואף אלה רוכשות את הספרים בהתאם לעניין עצמו וליכולתן התקציבית.

9. האם יכולה להיות למחבר השפעה על מידת העניין בספר של ספרייה אקדמית? כן, בהחלט. אם תיכנס/י לספרייה במוסד שבו הנך עובד/ת ותבקש/י מהספרן/ית לרכוש את הספר כי את/ה מעביר/ה קורסים והרצאות בנושא, סביר להניח שהספרייה תרכוש עותק אחד, ואולי יותר, של ספרך.

10. האם מידע על הספר יגיע לחו"ל? כן, בהחלט. אנו מודיעים על חלק מהספרים חדש ברשת הפנימית של hasafran - הספריות היהודיות בארצות הברית, כמו גם למפיצים וללקוחות אחרים בחו"ל שאנו בקשר עמם. גם הם מזמינים את הספרים לפי העניין, היכולת התקציבית וכו'. נוסף על כך אנחנו מעניינים עורכי ביקורות של כתבי עת רלוונטיים בכתיבת ביקורת על הספר. אנו מפיצים גם הודעות דוא"ל ללקוחות פרטיים בחו"ל ואלה מזמינים את הספרים ישירות מאתנו.

אנו מקווים שרשימה זו שופכת אור על שאלת שיווקו של הספר. אם יש לך שאלות שלא נענו ברשימה זו – נשמח להידרש להן ולהשיב עליהן.